Leah 2 år

Och så fyller hon två år. Min minsta. Om än att uppdateringen vid 1,5 år säger väldigt mycket om vem Leah är som person så tänker jag ändå att jag ska försöka sammanfatta lite. 
 
Leah, min älskade lilla dotter. Så lik mig, så lik min storebror i sättet, så lik pappas egenskaper, så lik hugo. På så många sätt har du så fina egenskaper nästan handplockade av alla runt omkring oss som gör dig så unik. Du charmar varenda kotte. Du imponerar mig på ett sätt jag trodde var omöjligt. Du har sån stor personlighet och jag hoppas jag och pappa kommer både kunna hantera (haha) men också att låta dig få ha sån stor personlighet. Menar inte att vi aktivt försöker förminska henne eller våra barn, utan snarare att uppfostran också handlar om att möta samhällets krav och att vi kan ge henne utrymme att blomma - för denna lilla tjejen kommer typ kunna förändra världen med sin nyfikenhet, oräddhet och trotsighet. 
 
Två år, och redan så mycket vilja. Redan så bestämd. Det är magiskt att se, även om det kan förundra mig över hur fort du blev så "stor". 
 
Året som har gått har egentligen varit helt galet om man tänker tillbaka. På i princip bara några månader, säg 4 så gick du från att knappt kunna krypa till att gå och prata nonstop. Som retar gallfeber på sin fantastiska storebror samtidigt som kärleken till honom är oändlig. 
 
Nalle - hennes älskade nalle. Med Hugo tyckte jag att han verkligen kunde fastna för leksaker och så ha en period då det endast var den leksaken som gällde. Med Leah är det bara Nalle som hon är trogen, resten skiter hon bokstavligt talat i. Väldigt osentimental om jag jämför med Hugo. 
 
Lillskruffsan hade en tuff start med många förkylningar och vi kände rätt fort att hennes förkylningar satte sig på lungorna på ett annat sätt än vad det gjorde på Hugo. Vi sökte därför hjälp och Leah har sedan dess blivit medicinerad för förkylningsastma. Medicinen har verkligen hjälpt och typ halverat sjukdomsförloppet. 
 
Sover fortfarande väldigt bra, men har senaste månaden börjat utrycka sig att hon är rädd för saker. Vi är även svårare att lägga på kvällen och vill gärna att vi sitter med till hon somnat, samt får komma över lite oftare till vår säng. Detta är egentligen bara mysigt och jag vet hur fort det går till att de hellre sover i sin säng så hon är mer än välkommen!
Sover fortfarande "fritt" vid lunch, dvs oftast mellan 1-1,5h. Hon är dock betydligt svårare att lägga på kvällen så mest troligt är vi rätt nära att hon behöver sova mindre dagtid. Samtidigt åker vi bil hem rätt sent från förskolan och rätt länge, vilket gör att jag hellre vill att hon sover längre på dagen än att hon somnar i bilen - för det  brukar göra att läggningen blir ännu senare. 
Hon sover fortfarande i sin spjälsäng, men kommer nog inom en snar framtid få en egen 120s säng. Inte för att behovet finns på så sätt, utan för att mampap kommer ha en till övers och vi ser väl ändå att behovet kommer finnas inom ett år. Så planen är väl att bygga in sängen mot någon slags vägg eller dylikt så hon inte ramlar ner. 
 
Leah som alltid har ätit väldigt bra har nu också börjat bli mer kräsen, vissa gånger äter hon ingenting alls. Något hon verkligen ogillar är svamp, haha går aldrig att "lura" i henne för hon känner direkt av det. I övrigt har hon väl ingen "favorit"maträtt i övrigt. 
 
Vår älskade skatt. Vår kärlek till dig är oändlig. Grattis på din två års dag!
Övrigt 2019 | |
Upp