5 månader

Humör: Humöret fortsätter, gladast i världen. Alla barn kanske är såhär glad hela tiden, vad vet jag! Men humöret är det i stort sätt inget fel på. Sen har han ju fortfarande sina mer krävande dagar  såklart haha!
 
Sover: Håller i sin trend med att sova från 18/19-isch till 07 isch som vid fyra månader men börjar äntligen sova längre stunder nattetid och äter mindre. Vissa nätter äter han fortfarande väldigt mycket men översiktligt börjar det bli mindre och mindre. Hinner oftast få sova 3h i sträck innan det är dags för mat nu VS 1,5-2h tidigare. Har gått från att sova 5 gånger per dag till att bara sova 3 gånger, sover egentligen kanske lite för lite under dagen men då han sover så bra nu nattetid så får han ändå ihop de timmar han brukar sova under dygnet.
 
Dessutom första natten inatt han sov i eget rum! Wooop! Sååå härligt! Han sov superbra, så nu håller vi tummarna att det inte bara var ett sammanträffande hehe.

Äter: Vi har gått över till att delamma. Han ammar från ca 04.00 - 15.00 och så får han ersättning kvällstid & natt för att sova bättre. Förut testade vi bara en måltid ersättning innan läggdags men märkte ingen skillnad. Därefter har vi testat med två och tre måltider ersättning innan läggdags och märker stooor skillnad. Nu blir det mindre och mindre mjölk i tuttarna så väldigt snart lär vi sluta amma.
 
Han har även fått provsmaka mat nu i 4 veckor. Sooooom han älskar mat! Haha. Till en början fick man bara ge någon matsked för att sedan succesivt öka, och när han ätit upp de lilla blev han såå sur för att han inte fick mer och att testa amma för att han skulle bli mätt var inte populärt. Nää, det krävdes alltså att jag värmde lite mer mat så blev han nöjd.

Han har än så länge inte fått testa så suuupermycket, men han äter potatismos nästan varje dag (han äääälskar potatismos) och sedan har vi lagt till morötter, (lite mer skeptisk, förmodligen pga mindre slät konsistens) ärtor, majs. Samt att han börjat äta lite kvällsgröt med äpple&plommonpure, blåbär&äpplepure och fått testa äta banan och lite smörgåsrån.
Vi tänkte hädanefter inte göra så mycket egen mat till honom utan att han nu får börja äta lite av det vi äter om dagarna, så det blir lite mer variation.
 
Favoritsyssla: Stå med hjälp är absolut det bästa nu! Vill nästan aldrig sätta sig ner om han väl fått börja stå. Å andra sidan, han är nöjd så länge man busar med honom.
 
Hugo: Äntligen har vi börjat få bort utslagen. *pepparpepppar* Han har varit utan dom nästan en hel månad men vi var alla sjuk för någon vecka sedan och då har några enstaka kommit tillbaka, känns dock inte som infektion/bakterier längre utan mer att det är eksem eller utslag som bebisar kan ha för de är känsligare i huden.
 
Börjar som sagt sova bättre om nätterna och upplever att han i samband med detta blir mer stabil i humöret dagtid. Winwin! Från och med igår har vi som sagt flyttat in spjälsängen till eget rum för att se hur han sover (och jag sover, haha orolig much?) och tänker annars att det bara är att lyfta in sängen igen eller att bara ta in honom till vår egen säng ifall det blir lite oroligt/grinigt. Vi upplever att vi stör honom när vi kommer in och lägger oss och han vaknar ofta till en stund efter att vi lagt oss samt att vi ändå springer upp på nätterna när vi blandar ersättning.
 
Jag: Börjar äntligen må bättre! Tack vare mer sömn och mindre amning så börjar jag äntligen känna mig mer stabil och redo att börja ta mig utanför husväggarna med lilla huggson. Jag har alltid varit trygg i min mammaroll men jag har fått ångest över att röra mig utanför då jag varit så mentalt sliten.
 
Har börjar inse att jag pressat mig för hårt med att jag ska helamma och just nu känner jag nästan för att sluta amma helt. I och med att han får ersättning nattetid så får han egentligen de tyngsta målen då. Men det som är mest optimalt är att han får dom dagtid och kanske inte alls behöver äta något nattetid. Men vi får se helt enkelt när jag/kroppen/Hugo väljer att avsluta, det känns iallafall lättare i mammahjärtat att han är otroooligt matglad.
 
Sjukaste också att jag snart har varit hemma HALVA min föräldraledighet, ÅÅÅÅNGEST! Hur har det gått så fort? Ska jag verkligen sätta mig i skolbänken snart igen? Hur ska jag kunna fokusera på plugg när jag har världens finaste Hugo hemma att tänka på? hahahah åååh.... Nu ska jag börja må bra och kunna njuta till 130% innan augusti.
 
 
Baby | |
Upp