Mitt 2018

Personligt

1. Hur tog jag hand om mig själv i år? Jag har tyvärr varit väldigt dålig på att ta hand om mig. I mars när jag +ade började jag försöka äta vitaminer i tablettform, som jag tillslut slutade ta då jag fick kämpa för att svälja och behålla dem. Testade även gravidtabletter med Omega 3 då jag är allergisk mot fisk men fick sådana matsmärtor så jag antar att jag inte tål de heller.. Tog folsyra både innan graviditet och tom v.13 för bebis skull. 

Försökte träna och fick till rätt "många" pass på gymmet under sommaren när jag var pigg, men har annars varit ett dåligt träningsår också. Min kost har inte heller varit det bästa och speciellt inte från att lilleman föddes. All energi man kunde få i matväg var välkommet, vilket resulterade i mycket socker.

2. Hur ska jag ta hand om mig själv ännu bättre nästa år? Både kost och motion! Jag och äldsta storebror har dealat om att inte äta socker, och så har jag gjort middagslista för 6 veckor framåt med bra mat. Ska baka eget bröd och se till att få i mig bra frukost. Grönsaker och frukt ska jag även bli bättre att äta, för både mig men också för lilleman då jag helammar.
Gällande motionen så har kroppen återhämtat sig superbra och är nästan nere på startvikt sen flera veckor tillbaka, men kroppen känns svag. Förutom promenader så vill jag få in löpning och styrketräning 2ggr/vecka.

3. Vilka konkreta saker fick mig att må bra 2018? Lyckan att få vara gravid, min Jesper, att jag lyckades klara av tentorna jag hade släpandes samt de nya tentorna.

4. Hur var mitt förhållande med mig själv i år? I och med lilla knytet i magen så älskade jag min kropp och vad jag kunde åstadkomma, ett väldigt hälsosamt år med tankarna om min kropp. Lite baksmälla nu men ser fram emot att jobba mot det och få resultat. 

5. Hur behandlade jag mig själv fysiskt och mentalt? Förutom allt onyttigt i sockerväg så var jag väldigt snäll mot mig själv. Lyssnade på kroppen när jag behövde vila och tog mig faktiskt tid att vila när jag var trött.

6. Vad betyder det att älska sig själv? Hur ska jag träna min självkärlek till nästa år? För mig betyder det att ha hälsosamma tankar om kropp och själ. Att man duger som man är och att man inte behöver göra allt själv, utan att våga ta hjälp. Jag vill jobba bort de onda tankarna om min kropp och att inte stressa upp över alla ting jag "måste" göra när jag i själva verket bara ska ta hand om min son. Jag är dock alldeles för duktig på att få alla dessa saker gjorda, men får sedan sota för det. haha.

 

Tankar

7. Vad var mitt mindset i år? Vad fokuserade jag på mina tankar på? Haha, inte kanske så svårt att lista ut vad mina tankar var på hela tiden. Lilleman i magen. Konstant. ♥

8. Vad tänkte jag över eller oroade mig för? Var det värt det?
Var sååå ledsen i början av året då vi försökt bli gravid men inte lyckades, när vi bestämde oss för att ta en paus så plussade jag första månaden och kände där och då att det var meningen samt att det var onödigt att ha stressat upp sig, men det är lätt att säga när man väl lyckats bli gravid. Efter att vi plussade så följde orosveckor med om det skulle bli missfall. Jag hade dock en magkänsla tidigt att allt skulle gå bra - det var vår tid nu!

9. Hur kan jag förbättra mina tankar till nästa år? Hur kommer jag att behålla en positiv inställning? Jag kommer aldrig sluta oroa mig för lilleman, och är nog ingenting jag vill förbättra heller. Det jag kan försöka förbättra är att inte bli så otroligt ledsen ifall något skulle uppdagas. Jag blev förkrossad av att behöva ligga inlagd för ex. gulsot. Jeppe fick trösta både mig och lilleman, mitt i alla hans känslor.

 

Arbete

10. Hur nöjd var jag med mitt arbete i år? Vilka ändringar kan jag göra som ska hjälpa mig att känna mig nöjd med mitt arbete? Mitt plugg*, jag är grymt stolt att jag lyckades kämpa enda in i kaklet. Jag satt på skolan 10h innan mitt vatten gick, nog för att vi födde 3,5v innan beräknat, hehe. Också grymt stolt över att jag kämpade mig till skolan under våren när jag kräktes och mådde dåligt varje morgon. Föreläsningarna var hemsk, då jag alltid var beredd att springa på toa. Dock lite frustrerad över att tentorna varit jobbiga även om jag har känt mig säker i ämnet.

11. Vad är mitt fokus för mitt jobb / karriär / arbete under det nya året? Jag kommer vara föräldraledig till kursstart i höst, och ska göra mitt bästa att ta hand om vår son. Till hösten ska jag jobba med att få till effektiva pluggtimmar för att sedan kunna spendera tid med familjen, och att öva på att skriva tentor på "rätt sätt". DVS. klara tentan då jag vet att jag kan ämnet.

 

Relationer

12. Vem spenderade jag tid med i år? Vad gjorde vi tillsammans? Min jeppeboi, vi har haft ett fantastiskt år efter en jobbig höst året innan. Kärleken har sprudlat och jag är om möjligt ännu mer förälskad i honom. Han har varit det bästa tänkbara stödet genom allt. ♥ Vi har tagit tillfälle i akt att gå på resutrang, bio, bo på hotell, bergsvandra, spaa medan vi bara varit vi två!

13. Förlorade jag kontakten med någon i år? Hur kändes det? Nej, jag har inte förlorat kontaktet med någon.

14. Vill jag fokusera på att utveckla mina nuvarande relationer eller skapa nya? Hur ska jag göra det? Jag är så lyckligt lottad med alla mina fina vänner och familj. Jag skulle vilja säga att jag vill bibehålla mina relationer och inte ta mina vänner förgivet eller glömma bort dem iom lilleman.

 

Ekonomi

15. Är jag nöjd med hur min ekonomi ser ut för tillfället? Föräldraledighet ger inte så mycket pengar såklart och jag slits mellan att vilja spara föräldradagar samt att inte leva snålt. Men nöjd och ser det mer som en utmaning att leva snålt då vi lagt upp en tuff budget för att kunna köpa hus.

16. Vad samlade jag pengar till? Vad motiverar mig till att tjäna eller spara ännu mer pengar?
Jag hade som mål att innan jag gick på föräldraledighet att jag har sparat ihop till min del av handpenningen till att köpa hus. Made it! Sååå nöjd! Även om jag har lånat någon tusenlapp nu när det blivit mycket oplanerade utgifter med lilleman. Motivationen talar nog för sig själv, att köpa hus!

17. Hur kan jag bli mer ekonomiskt kunnig nästa år? Passar nog på denna, efter föräldraledigheten återgår jag till studielån. Jag hoppas få jobba lite under sommaren vid sjukdomar! Och att mina aktier och fonder vänder, hehe.

Hälsa

18. Tog jag hand om mig själv fysiskt i år genom träning, sömn och näring? Har nog aldrig sovit så mycket som i år, haha. Har sovit sjuuuuukt mycket. Träning och kost, nja återigen har det inte varit tipptopp.

19. Hur ska jag prioritera mitt välbefinnande nästa år? Våga ta tid för mig själv och prioritera mitt välbefinnande. Utan en pigg och stark kropp är det svårt att vara den mamman jag vill vara!

 

Personlig utveckling

20. På vilka sätt växte jag som person i år?
Det har varit ett stort år för min utveckling, redan hösten innan (som jag nämnde var tuff för mig och jeppe) så växte jag otroligt mycket som person och det förstärktes under 2018. Allt blev så självklart vad jag ville och vad jag brann för. Sedan var det helt enkelt bara att arbeta mot sitt och vårt mål - bebis.

21. Vad/vem påverkade min personliga utveckling? Vad lärde jag mig? Jesper påverkade, eller njea. Allt handlade om min egen utveckling men sedan att Jeppe var den som fick mig att våga utvecklas. Jag lärde mig att vara mer trygg i mig själv.

Nöje

22. Hur hade jag kul i år? Vilka är mina favoritminnen?
Greklandresan som var perfekt på alla plan, wow! Kommer alltid minnas tillbaka på den med glädje. ♥
I övrigt så var det ett rätt lugnt år, förståeligt nog. En kväll hos Olivia och Viktor i februari är också ett minne som ligger mig otroligt varmt om hjärtat. En kväll då jag var så otroligt lycklig och hel som person.

23. Vilka var mina intressen i år? Kommer jag att ge mer eller mindre utrymme för dessa intressen nästa år? Intressena var "få" under 2018, mycket handlade om att göra saker jag mår bra av under mina förutsättningar som gravid. Ibland var det bara att få stanna hemma från skolan för att ligga i soffan pga illamående, ibland ett hårt träningspass etc. Det intresse som lyste igenom hela året (så länge jag orkade) var träning som det inte blev så mycket av, meeen som jag hoppas kommer bli mer utav. 

Mål

24. Vilka mål uppfyllde jag i år? Vilket mål är jag mest stolt över? Vad jag är mest stolt över är utan tvekan min och Jeppes kärlek, trodde aldrig att man kunde älska en människa mer än vad jag redan gjorde men oj. vad. jag. älskar. honom. Jag är också galet stolt över förlossningen. Den var så lång och tung, men att trots få timmar sömn på flertal dagar och olidlig smärta klara förlossningen och första dagarna med lilleman trots motgångar.

25. Vilka är mina mål för nästa år? Hur kommer jag att uppnå dessa? Ytliga mål: Träning, kost och hälsa! Jag vill ge min kropp vad den förtjänar för att återhämta sig från förra året. Även för att stärka min kropp inför vad som komma skall, lilleman blir ju inte lättare kan jag ju säga ;) hah!
Annars att försöka stressa mindre och verkligen njuta av nutiden! Redan nu drömmer jag om "ååh tänk när han börjar smaka mat, säger sitt första ord, tar sitt första steg etc" att jag kanske inte fullt ut njuter av att han är så liten men ändå med sån stor personlighet♥♥♥♥♥

Övrigt 2019 | |
#1 - - Alice:

Du är en krigare! Alltid varit, kommer alltid vara <3

Svar: Älskade. Tack! <3
Ida Persson

Upp